مشاهده همه 3 نتیجه

نمایش 9 24 36

بازتاب های کلام اسلامی در فلسفه یهودی

55000 تومان
کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، فلسفه یهودی، کلام معتزلی این کتاب حکایتی فشرده و گویا از یکی از داد و ستدهای تاریخی در عرصه اندیشه کلامی است. ولفسن که خود یک فیلسوف یهودی است با بیانی روشن و مستند نشان می دهد که اندیشمندان یهودی هم در نظام سازی های کلامی و هم در تنظیم و قاعده مند کردن آموزه های خود از روش و چارچوب های مفهومی متکلمان و فیلسوفان متقدم اسلامی بهره های فراوان گرفته اند. به طور کلی وجهه عقلانی آیین یهود در تماس با کلام عقلانی اسلام به ویژه گفتمان معتزلی و در زمینه آن اندیشه کلامی شکوفا و بارور گردید

چیستی سرشت انسان، نگاهی از منظر علم، فلسفه و الهیات مسیحی

35000 تومان
این کتاب مروری بر دیدگاه‌های مختلف در مورد ماهیت انسان و انعکاس نظریات فلاسفه، دانشمندان علوم تجربی و محتویات کتاب مقدس مسیحیان در این زمینه است.در این اثر نخست دیدگاه‌های الهیات مسیحی درباره سرشت انسان با توجه به نظریه تثلیث و اصلاحات دینی صورت گرفته در آیین مسیحیت پس از قرون وسطی بیان شده و سپس دیدگاه فلاسفه یونان مانند افلاطون، ارسطو، آگوستین و فلاسفه پس از رنسانس در این زمینه منعکس گردیده است.آنگاه نگارنده از منظری پزشکی و علم عصب‌شناسی به بررسی ماهیت انسان پرداخته و از دیدگاهی زیست‌شناختی، فیزیکی و علم مدرن امروزی تفسیری از سرشت انسان ارایه گردیده است.در همین زمینه نویسنده به خود مختاری انسان، وجه تمایز او با خداوند، افعال انسانی، اخلاق او، هویت شخصی و روانشناختی وی و همچنین هویت دینی او اشاره کرده و تفاسیر مختلف در این زمینه را با هم مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

فلسفه آبای کلیسا

170000 تومان
سومین مجموعه از سلسله پژوهش‌های مولف با عنوان ساختار و رشد نظام‌های فلسفی از افلاطون تا اسپینوزا است و به تفسیر متون فلسفی در این بازه زمانی اختصاص یافته است.وی موشکافی فلسفی را با دقت‌های لغت‌شناسانه درهم آمیخته و ضمن انتقاد از ترسیم دوره‌های سه‌گانه تاریخ تفکر فلسفی، به ترسیم فلسفه‌ای پرداخته که با فیلون آغاز و به اسپینوزا ختم می‌شود. وی کوشیده است تا «فیلون» را بنیان‌گذار «فلسفه دینی» در سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام معرفی کند.ویژگی آشکار این سنت فکری، تفسیر متون مقدس بر حسب فلسفه و نقد و ارزیابی فلسفه در پرتو اصول اعتقادی برگرفته از کتب مقدس است. وی، این فلسفه را فلسفه‌ای نو و پرنفوذ در مدت هفده قرن دانسته و سعی در بازسازی و نمایاندن سیر تطورش نموده است.نگارنده نشان داده است که برداشت مشابهی که آبای کلیسا از رابطه پاره‌ای تعالیم فلسفه یونانی با حقایق وحیانی کتاب مقدس یهودی و مسیحی داشتند نیز، موجب صورت‌بندی باورهای مسیحی در قالب نوعی فلسفه شد و بدین ترتیب روایتی مسیحی از فلسفه یونانی به وجود آمد.